Metoda Dobrego Startu Marty
Bogdanowicz – ogólna charakterystyka
Założenia oraz oddziaływanie Metody Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu (MDS)
została opracowana przez Martę Bogdanowicz. Inspiracją do podjęcia
pracy były informacje o metodzie Le Bon Depart autorstwa Thei
Bunget, które dotarły do Polski pod koniec lat sześćdziesiątych
ubiegłego wieku. MDS jest przeznaczona dla
dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz dla dzieci
starszych, których rozwój psychoruchowy przebiega wolniej lub nieharmonijnie.
Założeniem MDS jest
jednoczesne rozwijanie funkcji:
wzrokowych, słuchowych, językowych,
dotykowo-kinestetycznych (uczucie dotyku i ruchu)
i motorycznych oraz
ich współdziałanie, czyli integracji percepcyjno-motorycznej.
Funkcje te leżą u podstaw złożonej czynności czytania i pisania.
Celem metody jest także kształtowanie lateralizacji (ustalenie ręki
dominującej) oraz orientacji w schemacie ciała
i przestrzeni.
Ćwiczenia MDS są wskazane
dla dzieci przygotowujących się do nauki czytania i pisania,
natomiast niezbędne w przypadku dzieci ryzyka dysleksji oraz osób o
opóźnionym rozwoju psychoruchowym – niepełnosprawnych
intelektualnie i fizycznie. Wyrównanie dysharmonii rozwojowych u
dzieci z ryzykiem dysleksji zapobiega powstawaniu niepowodzeń
szkolnych lub je minimalizuje.
Dlaczego
stosowanie Metody Dobrego Startu jest przydatne w wychowaniu
przedszkolnym?
Udział
przedszkolaka w zajęciach prowadzonych MDS sprzyja jego optymalnemu
rozwojowi. W wyniku systematycznych ćwiczeń doskonalą się funkcje: wzrokowe, słuchowe, ruchowe oraz ich wzajemne współdziałanie
czyli koordynacja. Poprzez ćwiczenia językowe dziecko wzbogaca
słownictwo, uczy się prawidłowo formułować zdania, odpowiadać
na pytania, dostrzegać związki między treścią obrazka a tym, co
zostało wyrażone słownie. Metoda Dobrego Startu systematycznie
rozwija orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
Wielozmysłowe uczenie się, charakterystyczne dla MDS, bardzo
dobrze odpowiada potrzebom dziecka w wieku przedszkolnym.
Charakterystyka
rozwoju dziecka w wieku 3-5 lat
1. Rozwój
fizyczny
-
powiększenie się wymiarów oraz masy ciała przebiega dość równomiernie. Dziecko wolniej niż w poprzednich okresach rozwojowych przybiera na wadze, natomiast dość szybko rośnie.
- 2. Rozwój ruchowy.
W
wieku przedszkolnym dziecko zdobywa wiele nowych umiejętności
motorycznych. Zdobycze te dotyczą motoryki dużej i małej. Są to
umiejętności związane z samodzielnym przemieszczaniem się w
przestrzeni, jak również posługiwaniem się przedmiotami i manipulo-waniem nimi.
Przykładowe
umiejętności lokomocyjne (duża motoryka)
Dziecko
3-4-letnie z łatwością biega. Umie wchodzić po schodach, stawia
jedną stopę na stopniu. Potrafi obunóż skakać przez skakankę.
Umie chodzić na palcach.
Dziecko
4-5 letnie umie wchodzić i schodzić po schodach, stawiając jedną
stopę na każdym stopniu. Doskonali umiejętność stawania,
chodzenia i biegania na palcach i umie to robić już dość
swobodnie.
Dziecko
5-6 letnie uczy się skakać przez skakankę na każdej z nóg na
przemian. Uczy się chodzić po wyznaczonej linii, na przykład
narysowanej na podłodze. Umie samodzielnie korzystać z huśtawki i
zjeżdżalni.
Przykładowe
umiejętności nielokomocyjne (duża motory-ka).
Dziecko
3-4 letnie umie jeździć na rowerku trójkołowym. Pedałuje i
samodzielnie nim kieruje. Ciągnie za sobą zabawkę, chodząc w
dowolnym kierunku.
Dziecko
4-5 letnie jeździ na hulajnodze. Dziecko 5-letnie podskakuje na
jednej nodze. Niektóre 5-letnie dzieci potrafią jeździć na
rowerku dwukołowym.
Przykładowe
umiejętności manipulacyjne (mała motory-ka).
Dziecko
3-4-letnie łapie dużą piłkę. Uczy się ciąć nożyczkami
papier. Trzyma ołówek kciukiem oraz palcem wskazującym i
środkowym.
Dziecko
4-5-letnie coraz sprawniej łapie piłkę. Umie nawlekać koraliki z
dużymi otworkami bez użycia igły. Prawidłowo trzyma narzędzie
pisarskie.
Dziecko
5-6-letnie może uczyć się szyć. Potrafi nawlekać igłę.
3. Rozwój
działalności dziecka.
Przykładową
formą działalności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa.
Przybiera ona różne, coraz bogatsze formy. Dziecko, odmiennie niż
we wcześniejszych okresach rozwojowych, coraz częściej bawi się z
innymi. Dzięki temu stopniowo uczy się postępować zgodnie z
przyjętymi regułami, dzielić zabawkami, dostosowywać do pomysłów
innych dzieci.
Zabawy
tematyczne
Stopniowo
stają się one coraz dłuższe. Dziecko w wieku przedszkolnym
świadomie podejmuje pewną rolę i zgodnie z nią postępuje w toku
zabawy. W zabawach bierze coraz większa liczba dzieci. Tematyka
zabaw jest różnorodna i szeroka. Zakres tematów rozszerza się
wraz z wiekiem. Są to zabawy w dom, szkołę, szpital, straż
pożarną itp. W zabawach tematycznych wielką rolę odgrywa mowa.
Dzięki niej dziecko tworzy akcję zabawy, nadaje umowny sens
przedmiotom. Istnieje ścisły związek między rozwojem języka a
stopniowym wzbogacaniem się form zabaw tematycznych.
Zabawy
konstrukcyjne
Zajmują
one w kolejnych fazach wieku przedszkolnego coraz ważniejsze
miejsce w działalności dziecka. Przedszkolak wykorzystuje coraz
bardziej różnorodny materiał konstrukcyjny. Oprócz klocków używa
do budowania również innych przedmiotów np.: książeczek,
deseczek, patyczków, kamieni. Ważną dla prawidłowego rozwoju
dziecka odmianą zabawy jest budowanie według wzoru. Wymaga ono
złożonych operacji analityczno-syntetycznych. Dziecko musi
wyodrębnić elementy składowe konstrukcji przedstawionej na wzorze,
porównać je, zaplanować etapy budowy, a w trakcie pracy
kontrolować jej zgodność ze wzorem i dokonywać ewentualnych
poprawek.
Zabawy
twórcze
Przybierają
one formę rysowania, malowania, wycinania, lepienia z plasteliny,
modeliny lub masy solnej. Dziecko samodzielnie formuje i modeluje
posiadany materiał, odkrywając w ten sposób jego właściwości.
Swobodna twórczość artystyczna dziecka jest dla niego przede
wszystkim środkiem ekspresji. Należy ją odróżnić od
działalności odtwórczej, wykonywanej na polecenie nau-czyciela,
takiej jak rysunki na określony temat.
Nauka
i praca
Zaczynają
one odgrywać coraz większą rolę w ostatniej fazie wieku
przedszkolnego. Dziecko pełni dyżury w przedszkolu, wykonuje
drobne, pomocnicze prace w domu. Może nakrywać do stołu, wynosić
śmieci, porządkować zabawki, wycierać kurz. Kształtowanie się
pierwszych prawidłowych nawyków pracy ma znaczenie dla dalszego
rozwoju dziecka.
4.
Rozwój procesów poznawczych
Dziecko
w wieku przedszkolnym nie potrafi przeprowadzić samodzielnie
szczegółowej analizy tego, co zauważa. Spostrzega globalnie,
zwracając uwagę przede wszystkim na cechy łatwo uchwytne, takie
jak: niezwykły kształt, dźwięk głośniejszy od innych,
dominująca barwa. Spostrzegania dziecka ma ścisły związek z
działaniem.
Wrażliwość
wzrokowa
Przez
cały wiek przedszkolny rozwija się umiejętność nazywania barw i
ich odcieni. Dziecko wcześniej opanowuje umiejętność rozróżniania
barw niż popra-wnego ich nazywania. W okresie tym stopniowo wzrasta
również ostrość wzroku dziecka. Rozwój spostrzegania wzrokowego
znajduje odbicie w umiejętności odtwa-rzania na rysunku kształtów
geometrycznych. Dziecko 3-letnie potrafi odwzorować koło,
3-4-letnie krzyżyk, natomiast starsze przedszkolaki rysują kwadrat
i trójkąt.
Wrażliwość
słuchowa
W
wieku przedszkolnym stopniowo zwiększa się wrażliwość na dźwięki
mowy. Rozwija się również słuch muzyczny. Dziecko stopniowo coraz
lepiej radzi sobie z rozróżnianiem wysokości dźwięków, ich
barwy i siły. Chętnie słucha muzyki. Śpiewa piosenki: początkowo
łatwe i krótkie, stopniowo dłuższe i trudniejsze, wiernie
odtwarzając rytm i melodię.
Uwaga
Uwaga
dziecka w wieku przedszkolnym jest przede wszystkim mimowolna. Nie
jest zbyt trwała. Z tego powodu dziecko często zmienia przedmiot
zainte-resowania, często nie doprowadza do końca rozpoczętej
czynności. W kolejnych fazach wieku przedszkolnego czas czynności
wykonywanych przez dziecko wydłuża się. Zaczyna kształtować się
uwaga dowolna, podtrzymywana wysiłkiem woli, nawet w sytuacji
zmęczenia lub znu-dzenia.
Pamięć
Pamięć
dziecka w wieku przedszkolnym ma początkowo charakter mimowolny.
Stopniowo ulega przekształceniu i dziecko pod koniec okresu
przedszkolnego zaczyna celowo zapamiętywać, a także świadomie
przypominać sobie na przykład wiersz wyuczony na pamięć.
Wyobraźnia
Wyobraźnia
przedszkolaka jest bujna i żywa. Dziecko niezwykle silnie przeżywa
bajki, które mu opowiada lub czyta dorosły. Niekiedy zachowuje się
tak, jakby żyło w krainie swoich wyobrażeń. Siłą wyobraźni
nadaje cechy żywych istot przedmiotom, a cechy ludzkie zwierzętom.
Na początku okresu przedszkolnego dominuje wyobraźnia mimowolna,
która stopniowo przekształca się w wyobraźnię dowolną.
Mowa
Mowa
dzieci 3-letnich wychowanych w warunkach sprzyjających rozwojowi
znajduje się na stosunkowo wysokim poziomie. Trzylatek ma opanowane
podstawy systemu jezyka ojczystego od strony gramatycznej i
leksykalnej. Zasób słownictwa jest stosunkowo niewielki, a system
gramatyczny nie w pełni poznany i utrwalony. W okresie przedszkolnym
dziecko stopniowo poszerza słownik, sprawniej posługuje się
regułami gramatyki i fonetyki. W wieku 6-7 lat swobodnie posługuje
się mową potoczną i bez trudu porozumiewa się z innymi.
Myślenie
Myślenie
dziecka w wieku przedszkolnym ma przede wszystkim charakter
konkretno-wyobrażeniowy. Jest podporządkowane działaniom
praktycznym. Wraz z upływem czasu i rozwojem dziecka w wieku
przed-szkolnym stopniowo zmniejsza się zależność myślenia od
bezpośredniej sytuacji, a więc od czynników zewnę-trznych. Dziecko
pod koniec okresu przedszkolnego rozumie zasadę zachowania stałości
w odniesieniu do masy substancji, natomiast nie rozumie tej zasady w
odniesieniu do ciężaru i objętości. Około 5 roku życia pojawią
się początki myślenia przyczynowo-skutkowego.
5. Rozwój
emocjonalno-społeczny
Uczucia
Uczucia
dziecka w wieku przedszkolnym wykazują duże zróżnicowanie.
Przedszkolak nie potrafi ich maskować i tłumić. Znajdują one
wyraz z zachowaniu, są widoczne w ruchach, gestach, okrzykach i
słowach. Dziecko reaguje silnie emocjonalnie nawet na współmiernie
słabe bodźce. Przedszkolak jest zmienny w uczuciach i nastrojach.
Emocje szybko powstają, ale równie szybko wygasają lub
przekształcają się w inne. Wraz z wiekiem i postępem rozwoju
reakcje stają się mniej gwałtowne i mniej żywiołowe. Stopniowo
dziecko staje się osobą zdolną do przeżywania uczuć głębszych
i coraz bardziej świadomych.
Rozwój
społeczny
Ważnym
osiągnięciem okresu przedszkolnego jest uspołecznienie dziecka,
czyli rozwój umiejętności dosto-sowania swojego zachowania do
wymagań środowiska społecznego. Umożliwia to przedszkolakowi
włączenie się do wspólnych zabaw i zajęć, a potem do bycia
uczniem – członkiem klasy i społeczności uczniowskiej.
Środowiskiem, w którym dziecko uczy się zachowań wobec
rówieśników i kształtowania kontaktów koleże-ńskich jest grupa
przedszkolna. Ogromne znaczenie dla prawidłowego przebiegu rozwoju
społecznego mają postawy rodzicielskie. Zarówno nadmierna
koncentracja na dziecku, jak i nadmierny dystans maja negatywny wpływ
na rozwój uczuciowy i społeczny przedszkolaka.
Bibliografia:
BogdaniwiczM.,
Barańska M., Jakacka E (2009). Metoda Dobrego Startu. Od wierszyka
do rysunku dla dzieci 3-4-letnich. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
BogdaniwiczM.,
Barańska M., Jakacka E (2008). Dobry start. Program wychowania
przedszkolnego dla dzieci 3-5-letnich. Gdańsk. Wydawnictwo Harmonia.
Opracowała:
mgr Barbara Nartowicz
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz